tirsdag den 29. juli 2014

Årets Valnød er sat over.


I dag fik jeg høstet de 5 valnødder, som jeg skal bruge til at lave årets valnøddesnaps. Heldigvis skal de tages, mens de endnu er grønne og umodne. Ellers ville jeg være i skarp konkurrence med vores egern. Træet er endnu ikke så stort, men leverer troligt lidt til mig og lidt til egernet hvert år.

Mens jeg skriver disse ord, prøvesmager jeg snapsen fra 2012 igen igen. Det gode ved at lave sin egen kryddersnaps, er jo at der hele tiden skal smages.

Snapsen fra 2013 er nu et år gammel. Den har trukket på nødder i 6 måneder, derefter er den filtreret og har stået 6 måneder mere. Den er nu klar til at blive blandet op og skal så lagre. jo længere jo bedre.

For at lave essens til valnøddesnaps, bruges 5-6 umodne valnødder, som høstes sidst i juli eller først i august. De skæres i kvarte og hældes i et glas (ca 1 liter). Nødderne overhældes med 1 flaske vodka og sættes i kælderen i 6 måneder, hvorefter nødderne filtreres fra. Den nu kulsorte vodka sættes tibage i kælderen i mindst 6 måneder.
Herefter fortyndes essensen efter smag. Mine smagsløg siger 1 del essens til 4 dele ren vodka.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar